Jak napsat o štrúdlu stokrát jinak

Foto: Erika Pilátová

Co pořád dávat na blog, aby to lidi četli? Nejste si jistí, vždyť váš produkt nebo služba se v zásadě nemění. Otázka tedy zní, jak napsat o něčem po sto padesáté, aby to čtenáře zaujalo, dozvěděli se víc o vaší nabídce a nakoupili.

Představte si, že pečete štrúdl. Jde vám to tak skvěle, že jste se rozhodli udělat si z toho byznys. Máte prodejnu, nebo možná jen webovky se štrúdlovým e-shopem (mají-li zákazníci možnost vidět vaše dobroty jen na fotkách, hraje blog ještě důležitější roli).

Už jste do svého blogu jeden nebo dva články napsali. O štrúdlu samozřejmě, to je přece vaše doména. Ale co dál? O čem psát příště, za měsíc, za dva? Předpokládám, že svou cílovou skupinu znáte, takže budete psát o tom, co zajímá zákazníky. V tomto článku se ale soustředím na celou množinu možností.

Štrúdl není téma. Co je téma?

Možná vás to překvapí, ale štrúdl jako takový ještě není téma. Je to tematický okruh, který zahrnuje jednotlivé balíky témat. Něco jako množina, která obsahuje podmnožiny, a ty zas obsahují další podmnožiny… Jaké existují „štrúdlové podmnožiny“? Přidávám k nim příklady otázek, na které můžete v článcích reagovat. Ano, v článcích, protože jako odborníci máte v hlavě zajímavého materiálu jistě víc než na jeden text.

  1. Suroviny a těsto
    Co patří a nepatří do skvělého štrúdlu? Kde pořídit ty nejkvalitnější suroviny? Jaké těsto je nejlepší? Je to základ dobrého štrúdlu, nebo je důležitější něco jiného? Lze použít i kupované těsto, nebo musím připravit doma?
  2. Náplně
    Co všechno se hodí jako náplň? Pokud ovoce, jaké zvolit? V jaké kvalitě? Šťavnatá jablka, nebo raději moučnatá? Sladká, kyselejší? Jaké rozinky a ořechy přidat? Mám suroviny do náplně nějak předpřipravit? Spařit, naložit do rumu, …?
  3. Pečení
    Jde dobrý štrúdl upéct v každé troubě? Jak to udělat, aby se nespálil? Jak to zařídit, aby se nerozbalil? Jak dlouho dopředu můžu mít štrúdl připravený na plechu? Co dělat po upečení, můžu krájet teplý?
  4. Recepty
    Porovnejte kupované štrúdly versus vaše podomácku vyroben. O jaké recepty se můžete podělit? Moderní versus tradiční, jednodušší versus náročnější, finančně úsporné versus luxusní, kaloricky vydatné versus odlehčené, recepty na štrúdl pro děti, exotický štrúdl… Recepty na štrúdl kuchařských hvězd / zajímavých osobností, tipy na vyhlášené kavárny a restaurace, kde se podává dobrý štrúdl.
  5. Zajímavosti
    Historie štrúdlu – odkud štrúdl pochází? Ochutnali jste štrúdl v cizině? Jaké to bylo? Štrúdl a rekordy.
  6. Vychytávky
    Tipy a triky, jak upéct dobrý štrúdl, co ke štrúdlu podávat, co dělat, když… (dokončete větu podle svého, třeba když „se něco nepovede“), domněnky a nepravdy o štrúdlu, na co se vás zákazníci nejčastěji ptají atd.

Jistě dokážete vymyslet i něco dalšího. Nenechte se mýlit tím, že vám osobně připadají odpovědi jasné. Vaši zákazníci to vidí jinak. Samozřejmě si místo štrúdlu můžete dosadit cokoliv jiného, vodovodní trubky, sportovní oblečení, nebo třeba auta. V každém oboru, u každého produktu a u každé služby lze najít podobné tematické podmnožiny. 

Připadá vám osnova zbytečná? Vážně není!

Zapisujte si spontánní nápady na příspěvky, vycházejte z toho, co se zrovna děje. To je nejlepší inspirace. Spálili jste právě plech? Napište o tom – kdy a jak se dá situace ještě zachránit, případně jak katastrofě předejít.

Ale než se pustíte do článku, vřele doporučuji sepsat si nejdřív pár opěrných bodů: čím začnete, o čem přesně bude řeč v hlavní části a čím článek uzavřete.

Já vím, osnova – to je ta otravná věc, kterou jste ve škole při hodinách slohu považovali za zbytečné zdržování a psali jste ji až nakonec. Já to dělala taky. Až později jsem zjistila, že osnova je struktura, díky které si uspořádám myšlenky v hlavě a je pro mě jednodušší držet se zvoleného tématu. Osnova umí divy.

  • Pomáhá text logicky strukturovat, vyjadřovat se jasně a srozumitelně.
  • Připomene vám při psaní důležité body, na které byste jinak možná zapomněli.
  • Brání chaosu v hlavě, těkání od jednoho k druhému, klouzání po povrchu, kdy řekneme ode všeho trochu, ale ve výsledku vlastně nic. 
  • Funguje jako plot okolo cesty, který nás upozorní, že jsme uhnuli z vymezeného směru.

Řekněme, že osnova ve výsledku výrazně zrychluje celý proces psaní. A to potřebujete – minimálně proto, abyste včas vytáhli z trouby další plech se štrúdlem. 

Pro koho dělám