Staráte se o blog, firemní časopis nebo náplň webu a lámete si hlavu, čím tu věčně hladovou bestii krmit?
Rozhovor je už ze své podstaty originální obsah, a i když nemáte novinářské zkušenosti, udělat dobré interview zvládnete i vy. Tento e-book vám s tím pomůže.



Proč byste se měli naučit dělat rozhovory?

  • Interview nechybí v žádném médiu – čtenáři je milují. A oblíbí si je i ti vaši.
  • Rozhovor je super řešení, když nevíte, jak poněkolikáté  zpracovat stejné téma.
  • Seznámíte se s lidmi, s nimiž jste se už dlouho chtěli setkat.
  • Při rozhovoru pravděpodobně objevíte další témata, jež stojí za zpracování.
  • Naučíte se ptát tak, abyste rychle zjistili vše potřebné. Což se hodí i v běžném životě.
  • I small talk vám půjde líp od pusy a nebudete muset probírat jen počasí.
Rozhovor je sexy, když si jeho účastníci na nic nehrají.

Říkáte si, jestli na to máte?

Pokud vás baví mluvit s jinými lidmi, umíte naslouchat a nebojíte se zeptat, psaní rozhovorů si určitě zamilujete. Hlavní je chtít se něco nového dozvědět, zbytek se dá natrénovat. Nebojte se, to dáte!
Nejste v tom sami, nabízím vám pevný záchytný bod.

Vezměte si k ruce zkušeného průvodce!

E-book vás provede celým procesem tvorby rozhovoru. Dala jsem do něj své know-how shromážděné za dlouhá léta novinářské praxe, takže všechny uvedené postupy, rady a tipy jsou otestované v terénu. Co v e-booku najdete?
  • 13 kapitol, které vás krok po kroku dovedou do cíle,
  • minimum teorie, zato hodně praxe,
  • mnoho názorných příkladů,
  • užitečné tipy a vychytávky,
  • 10 praktických cvičení na závěr.
Dělejte rozhovory jako opravdoví reportéři

E-book vám poradí v zásadních momentech:

  • Nač byste měli myslet při výběru respondenta?
  • Jak správně zvolit téma?
  • Jak se na rozhovor co nejlépe připravíte?
  • Jak pracovat se seznamem otázek?
  • Proč je výhodnější osobní setkání než výměna e-mailů?
  • Jak si získáte důvěru druhého?
  • Jak se správně ptát, abyste se něco dozvěděli?
  • Co dělat, když hovor drhne?
  • Jak byste měli pracovat s pořízeným záznamem?
  • Jakým jazykem nechat respondenta mluvit?
  • Jak vymyslet nepřehlédnutelný titulek a perex?
  • Proč text autorizovat a jak zařídit, aby byli všichni spokojení?

Procvičíte si jednotlivé kroky

Součástí e-booku jsou cvičení, kde budete pracovat s praktickými ukázkami:
  • tipnete si, ve kterém médiu rozhovor vyšel,
  • zamyslíte se nad stavbou interview,
  • zkusíte navrhnout vhodné otázky,
  • odhalíte, v čem udělal autor chybu,
  • naučíte se rozeznávat připravené dotazy od spontánních,
  • budete hledat správný moment, kdy skočit do řeči,
  • vyzkoušíte si práci korektora atd.

Kolik to stojí

Díky investici necelých tří stovek vyšperkujete blog, časopis nebo web obsahem, jaký nikdo jiný nemá. Naučíte se sypat otázky z rukávu, pohotově reagovat a tvořit interview, která budou čtenáře bavit, inspirovat i vzdělávat.
E-book dostanete ve dvou formátech, jako pdf a epub do čtečky.
Dělejte rozhovory jako opravdoví reportéři
Tak co vy na to, dáme řeč?
Co říkají ti, co už četli?

„E-book je napsaný svižně a čtivě, žádné cavyky a žádné vycpávky. Už obsah s chytlavými názvy kapitol mi dodal dobrou náladu a chuť číst dál. Každá kapitola obsahuje skvělé praktické příklady, kdy je vidět, že autorka má bohaté zkušenosti a nevaří z vody. A přišly mi vhod také pasáže, kde varuje před průšvihy a ukazuje, jak jim předejít. Text e-booku nekončí tím, že máme rozhovor a hotovo, ale obsahuje také praktická cvičení, která mě hodně bavila. A protože mou doménou je psychologie fontů, oceňuji velmi dobrou vizuální stránku textu: nejen skvěle vybrané kombinace písem, ale taky práci s hierarchií nadpisů, typografii.

Celkově mě e-book motivoval k tomu, abych zkusila rozhovor s někým napsat. Zvlášť, když mne připravil na všechny možnosti a záludnosti, takže jsem si daleko jistější. Teď mi to připadá jako dobrodružství, které je škoda nezažít.“

E-book jsem pozorně pročetl, protože jsem už mnohokrát seděl na obou židlích, tedy jak v roli dotazovaného, tak toho, kdo rozhovor vede. Stručně řečeno – je vidět, že Martina má praxi a rozumí tomu. Myslím, že v e-booku je vše, co má být, je prakticky zaměřený a navíc se mi líbí i grafika. Toužil jsem po odhalení nějakého slabého místa a doporučení ke zlepšení, ale nic mě nenapadlo. Dokonce ani u autorizací ne, a tam mám bohaté zkušenosti opět z obou stran – ať již šlo o ignoranci mých autorizací ze strany „prestižního“ deníku, který tehdy bohužel rozhovor nasměřoval kamsi. Ale též vím, jaké to je, když vám ministryně při autorizaci dopíše další balík textu, který se prostě do tisku nevejde.  Závěr zní : skvělá práce!

„Martina vměstnala do sta stran vše potřebné, aby čtenáři nezůstala ani špetka pochybností či dodatečných otázek. Hodně oceňuji stručné infoboxy s ukázkami, ať už s rozličnými formulacemi téže otázky anebo pečlivě vybranými ukázkami z médií. Dodatečné (a navíc dobře graficky zpracované) informace jdou skutečně do detailu – dokonce i super tip na to nejrychleji klouzající pero po papíře pro zapisování poznámek tu najdete. Zkušenosti s rozhovory už jsem sice před přečtením měla, ale i přesto pro mě byla Martinina kniha cennou cestou do vlastního nitra – upozornila mě na řadu chyb, které při nich opakovaně dělám, a u dalších rozhovorů se tak upřímně ráda právě na tyhle problematické body zaměřím v praxi. Cvičení v závěru jsou nesmírně zábavná – za mě vede určitě to o skákání do řeči, když vám respondent utíká od tématu. A jak sama Martina v knize říká, „každý dřív nebo později vysloví větu, kterou můžete použít jako tečku,“ tak i já touto konečnou tečkou Martiny ebook vřele doporučuji jak rozhovorovým začátečníkům, tak pokročilým.“

„Rozhovor je nejběžnější formou verbální komunikace a mohlo by se zdát, že vést rozhovor je snadné. Opak je pravdou. To, že nás zaujme nějaký rozhovor ve zprávách, v časopise nebo na internetu, je proto, že je veden zkušeným tazatelem. Napsat, natočit nebo živě vysílat rozhovor je náročná disciplína. Musíte hlídat spoustu náležitostí, musíte vědět jak se připravit, jak se ptát a jak rozhovor zpracovat. Na tyto všechny aspekty upozorňuje tenhle vynikající e-book. Nic v něm nechybí, je obsáhlý, ale velmi přehledný. Vřele doporučuji všem, kterým rozhovor učaroval a rádi by se o něm dověděli něco víc.“

 

„Kniha je psána lehce a svižně. Při čtení jsem se nepřistihla, že bych nějakou pasáž chtěla přeskočit, ba naopak. Kniha je pro mě jako pro introverta, který je vlivem okolností nucen komunikovat s velkým množstvím lidí, zajímavým shrnutím a zejména pak návodem v konkrétních situacích, jak v rozhovorech postupovat, pokud má mít výstup smysl. Ať už jde o důležité osoby z veřejného života, zákazníky či běžné občany. Potěšila mě možnost pořídit si verzi pro čtečku. „

„Myslíte to se svým psaním opravdu vážně? Chcete čtenáře zaujmout? Pak byste rozhodně neměli minout e-book „Dělejte rozhovory jako opravdoví reportéři“. Je doslova nabušený praktickými radami, které byste stylem pokus-omyl získávali mnoho let. Tady máte vše na stříbrném podnosu. Garantuji vám, že objevíte rady, které vám vyrazí dech. Víte například, kdy NE znamená opravdu NE? Jakou propisku použít, když chcete reportáž zaznamenat rychle? Kterou otázkou spolehlivě celý rozhovor zabijete? Tenhle e-book je zkrátka pecka!“

 

Co jsem zač?
Martina Coufalová

Vystudovala jsem češtinu na UP v Olomouci, pracovala jsem jako novinářka (Reflex, Lidové noviny, Žena a život aj.) a posledních 7 let píšu na volné noze jako copywriterka a ghostwriterka. Měla jsem tu čest dělat rozhovor například s Václavem Havlem, Markem Ebenem, Janem Krausem, Dagmar Peckovou nebo Martou Kubišovou.